METODY AKTYWIZUJĄCE W NAUCZANIU - BIBLIOGRAFIA

 

 

 

 

 

            Niniejsza bibliografia prezentuje publikacje (wydawnictwa ciągłe i zwarte) poświęcone metodom aktywizującym w nauczaniu. Doboru literatury dokonano na podstawie zbiorów biblioteki szkolnej Gimnazjum w Niepołomicach z uwzględnieniem nauczanych przedmiotów oraz zagadnień opiekuńczo-wychowawczych.

Bibliografia ta może być przydatna dla nauczycieli i wychowawców. Jest na bieżąco aktualizowana o nabywane nowości wydawnicze.

 

 

Zagadnienia ogólne:

 

  1. Bajorska-Przydatek Aleksandra: Nauczanie metodą projektu. „Język Polski w Szkole – gimnazjum” 2000/2001 nr 4 s. 76-79
  2. Bukowska Edyta: Scenariusz lekcji dla klas szkół podstawowych i gimnazjalnych. „Gazeta Szkolna” 2004 nr 12 s. V (Wkładka: Wyzwania Oświatowe nr 28)
  3. Choroszczyńska Marta: Aktywizujące metody nauczania. „Gazeta Szkolna” 2004 nr 47 s. I, III (Wkładka: Wyzwania Oświatowe nr 61)
  4. Choroszczyńska Marta: Aktywizujące metody nauczania. „Gazeta Szkolna” 2004 nr 48 s. I, III (Wkładka: Wyzwania Oświatowe nr 62)
  5. Choroszczyńska Marta: Aktywizujące metody nauczania. „Gazeta Szkolna” 2004 nr 49 s. I, III (Wkładka: Wyzwania Oświatowe nr 63)
  6. Czech Joanna: Aktywna nauka. „Gazeta Szkolna” 2003 nr 47 s. III (Wkładka: Wyzwania Oświatowe nr 12)
  7. Denicka Irena: Metoda projektów w mojej pracy dydaktycznej. „Język Polski w Szkole – gimnazjum” 2000/2001 nr 4 s. 76-79
  8. Elsner Danuta: Proponuję metodę projektów. „Gazeta Szkolna” 2004 nr 41 s. I, II (Wkładka: Wyzwania Oświatowe nr 56)
  9. Faber Adele, Mazlish Elaine: Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole. Poznań 1998
  10. Grygier Urszula: Mosty, czyli integrowanie treści z wykorzystaniem projektowania dydaktycznego. „Nowa Szkoła” 2001 nr 9 s. 39-43
  11. Grygier Urszula: Tajemnice skutecznej aktywizacji (poradnik dla zniechęconych). „Nowa Szkoła” 2001 nr 10 s. 24-28
  12. J. C.: Mało znana metoda. „Gazeta Szkolna” 2004 nr 1 s. IX (Wkładka: Wyzwania Oświatowe nr 17)
  13. J. C.: Myślące kapelusze. „Gazeta Szkolna” 2004 nr 3 s. X (Wkładka: Wyzwania Oświatowe nr 19)
  14. J. C.: Rybi szkielet, czyli przyczyna i skutek (skutki). „Gazeta Szkolna” 2003 nr 50 s.X (Wkładka: Wyzwania Oświatowe nr 15)
  15. Kania Julian: Metody aktywne czy aktywizujące? „Nowa Szkoła” 2002 nr 3 s. 62
  16. Kaźmierczak Agnieszka: Nauczanie przez stymulowanie aktywności twórczej. Kraków 1992 s. 153-167 : Edukacja w wolności
  17. Knopiński Andrzej: Projekt bez tajemnic. „Gazeta Szkolna” 2004 nr 17 s. VIII-IX (Wkładka: Wyzwania Oświatowe)
  18. Kreft Mirella, Popów Małgorzata: Wędrówki po Europie. Projekt zajęć pozalekcyjnych na temat integracji europejskiej. „Biblioteka w Szkole” 1999 nr 6 s. 9
  19. Kucharska Krystyna: Przed trudnym wyborem. Zajęcia z orientacji zawodowej. „Biblioteka w Szkole” 1999 nr 5 s. 13-15
  20. Kuncewicz-Dygała Danuta: Zgodziłem się mieć niepłakaną trumnę. „Biblioteka w Szkole” 1999 nr 6 s. 8
  21. Kupisiewicz Czesław: Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa 1984
  22. Kupisiewicz Małgorzata: Stymulowanie rozwoju myślenia operacyjnego podstawą szkolnego uczenia się matematyki dzieci niesłyszących. „Szkoła Specjalna” 2002 nr 3 s. 167-173
  23. Leksowska Lidia, Witkowska Iwona: Poznajemy reklamę prasową. Projekt zajęć w pierwszej klasie gimnazjum. „Biblioteka w Szkole” 2002 nr 5 s. 30-31
  24. Maciejek Alicja: Drama na lekcjach przysposobienia czytelniczego i informacyjnego (konspekty zajęć). „Biblioteka w Szkole” 1997 nr 3 s. 6-11
  25. Maciejek Alicja: Drama na lekcjach przysposobienia czytelniczego i informacyjnego (konspekty zajęć). „Biblioteka w Szkole” 1997 nr 4 s. 5-11
  26. Małek Maria Jolanta: Znaczenie metod aktywizujących. „Gazeta Szkolna” 2004 nr 2 s. I, XI (Wkładka: Wyzwania Oświatowe nr 18)
  27. Panek Przemysław, Drzewiecka Olga: Gry fabularne. Mit a rzeczywistość. Potencjalne wykorzystanie technik narracyjnych gier fabularnych w dydaktyce, pedagogice i terapii. „Szkoła Specjalna” 2005 nr 1 s. 19-29
  28. Rewizorska Elżbieta: Metody aktywne w nauczaniu. „Nowa Szkołą” 2001 nr 10 s. 52-53
  29. Rodak Bożena, Skólska Maria: Chcę być Europejczykiem. Projekt debaty dla ucznió starszych klas szkoły podstawowej oraz gimnazjalistów. „Biblioteka w Szkole” 2002 nr 4 s. 9
  30. Rzeźniczak Katarzyna: Jak się uczyć, żeby się nauczyć? Notatka tradycyjna i mind-map. „Biblioteka w Szkole” 1998 nr 11/12 s. 14-15
  31. Serwicka Marlena: Kilka uwag o pracy metodą projeku. „Języki Obce w Szkole” 2003 nr 1 s. 160-162
  32. Skup Maria: Organizacja pracy umysłowej ucznia. Trudności w nauce w szkole. Konspekt zajęć bibliotecznych. „Biblioteka w Szkole” 1999 nr 6 s. 10
  33. Stawinoga Renata: Aktywność twórcza we współczesnej edukacji. „Nowa Szkoła” 2002 nr 3 s. 29-32
  34. Szymczak Wojciech F.: Burza mózgów. „Gazeta Szkolna” 2004 nr 13 s. I-III (Wkładka: Wyzwania Oświatowe nr 30)
  35. Taraszkiewicz Małgorzata: Najczęściej zadawane pytania oraz komentarze autorki. „Gazeta Szkolna” 2004 nr 14 s. V (Wkładka: Wyzwania Oświatowe nr 30)
  36. Urbańczyk Małgorzata: Zalety i wady projektu – jednej z aktywnych metod nauczania. „Języki Obce s Szkole” 2002 nr 1 s. 59-60
  37. Wołszyn-Korczyn Agnieszka: Metoda projektów w nauczaniu przyrody. „Nowa Szkoła” 2001 nr 9 s. 44-46
  38. Zajączkowska Barbara, Kończyk Barbara: Korelacja międzyprzedmiotowa wychowania fizycznego i fizyki. „Lider”  2005 nr 1 25 s.
  39. Zanim pójdziemy do kina, czyli od dzieła literackiego do scenariusza filmu. „Gazeta Szkolna” 2003 nr 38
  40. Żepielska Joanna: Godność człowieka – banał czy podstawa. Scenariusz zajęć z edukacji humanitarnej dla gimnazjum (także na lekcjach WOS-u). „Gazeta Szkolna” 2003 nr 48 s. IX (Wkładka: Wyzwania Oświatowe nr 13)
  41. Żukowska Izabela: Czy należy wierzyć reklamom? Scenariusz zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej. „Biblioteka w Szkole” 2002 nr 4 s. 15

 

 

 

Godziny wychowawcze:

 

  1. Ambroziak Iwona: Powiedzcie, gdzie mam szukać pomocy. Scenariusz zajęć. „Biblioteka w Szkole” 2002 nr 4 s. 11-12
  2. Bleja-Sosna Barbara, Skłanowska Maria: Godziny wychowawcze gimnazjum kl. 2. Zeszyt ćwiczeń. Toruń [brw]
  3. Braun-Gałkowska Maria: W tę samą stronę : książka dla nauczycieli o wychowaniu i lekcjach wychowawczych. Warszawa 1998
  4. Czeczot Iwona: Co zrobić ze swoją agresją? „Wychowawca” 2003 nr 3 s. 24-25
  5. Klus-Stańska Dorota, Nowicka Marzena: Bezpieczeństwo dzieci : scenariusze zajęć dla rodziców i nauczycieli. Kraków 1999
  6. Kurcz Agata: Jak motywować uczniów do różnych form aktywności? „Wychowawca” 2003 nr 2 s. 12-13
  7. Marek Lucyna: Scenariusz lekcji wychowawczej. Podstawowe prawa człowieka. „Aura” 2004 nr 2 s. 10 (Dodatek ekologiczny dla szkół nr 113)
  8. M.S.: W sytuacji bez wyjścia. Jakie wartości leżą u podstaw podejmowanych decyzji? „Gazeta Szkolna” 2001 nr 4 s. 17
  9. Ostasz Halina: Agresja w szkole. Zajęcia warsztatowe dla nauczycieli. „Wychowawca” 2003 nr 3 s. 30
  10. Papis Marzena, Wawrzeńczak-Pawul Małgorzata: Ty nad poziom wylatuj. „Aura”  2004 nr 7 s. 2-3 (Dodatek ekologiczny dla szkół nr 118)
  11. Sadowska Ewa: Lekcje wychowawcze: ćwiczenia dla uczniów gimnazjum i szkół ponadpodstawowych. Cz. 2. Warszawa 1999
  12. Wawrzecha Iwona: Być Polakiem – być sobą. Scenariusz lekcji wychowawczej dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych lub gimnazjum. „Wychowawca” 2005 nr 4 s. 28-29
  13. Wolniewicz-Grzelak Barbara: Propozycje dla wychowawców klas: Trzy Koła. Warszawa 1998

 

 

 

 

 

 

Języki obce:

 

  1. Augustyn Stanisława Barbara: Zabawa uczy – nauka bawi. „Języki Obce w Szkole” 2003 nr 1 s. 66-68
  2. Dąbrowska Bożena: A cup of tea. Jak rozwijam zainteresowania uczniów na lekcjach języka obcego. „Języki Obce w Szkole” 2005 nr 1 s. 96-97
  3. Janowska Iwona: Nauczmy uczniów się uczyć – o autonomii. „Języki Obce w Szkole” 2003 nr 3 s. 30-39
  4. Kiszka Maria: Gry i zabawy na lekcjach języka rosyjskiego. „Języki Obce w Szkole” 2003 nr 4 s. 88-90
  5. Klemens Krystyna: Nauczmy uczniów się uczyć – zapamiętajmy jak najwięcej. „Języki Obce w Szkole” 2003 nr 3 s. 82-86
  6. Koluch Remigiusz: Gry w nauce języka obcego – zalety i wady. „Języki Obce w Szkole” 2003 nr 1 s. 43-46
  7. Krawiec Joanna: Dlaczego warto pracować metodą projektu. „Języki Obce w Szkole” 2005 nr 2 s. 97-99
  8. Mezglewska Bogusława: Projekt na lekcji języka niemieckiego. „Języki Obce w Szkole” 2003 nr 1 s. 109-112
  9. Moszczyńska Ewa: Nauczmy uczniów się uczyć – efektywne techniki uczenia się. „Języki Obce w Szkole”. 2003 nr 3 s. 26-29
  10. Pelczarska Agnieszka: Nauczanie języka obcego w gimnazjum specjalnym. „Szkoła Specjalna” 2002 nr 1 s. 29-37
  11. Przybyło Barbara: Metoda projektów w pracy nauczyciela szkoły podstawowej. „Języki Obce w Szkole” 2005 nr 2 s. 68-72
  12. Przychodzeń Lucyna, Zgrzebniak Karina: Metody aktywizujące na lekcji języka niemieckiego – mapa myśli. „Języki Obce w Szkole” 2005 nr 2 s. 87-90
  13. Skrzypczyńska Janina: Wykorzystanie fotografii na lekcjach języka angielskiego. „Języki Obce w Szkole” 2002 nr 1 s. 22-29
  14. Sokołek Dorota: Na czym polega metoda projektów i jak ją można zastosować na lekcjach języka obcego. „Języki Obce w Szkole” 2005 nr 2 s. 94-96
  15. Steczuk Halina: Bawmy się po angielsku – nauczmy uczniów się uczyć. „Języki Obce w Szkole” 2003 nr 4 s. 85-88
  16. Sułkowska Monika: Frazeologizmy, idiomy i przysłowia w procesie nauczania i uczenia się języków obcych. „Języki Obce w Szkole” 2005 nr 1 s. 9-15
  17. Szewczykiewicz Małgorzata: Metoda projektu jako jedna z technik nauczania i sposób realizacji ścieżek edukacyjnych. „Języki Obce w Szkole” 2003 nr 6 s. 163-173
  18. Urbańczyk Małgorzata: Przykłady gier i zabaw na lekcjach języka niemieckiego. „Języki Obce w Szkole” 2003 nr 1 s. 60-61

 

 

Język polski:

 

 

  1. Bielawska-Knioch Ewa: Buszujący w zbożu J. D. Salingera metodą czterech kroków. „Język Polski w Gimnazjum” 2005 nr 4 s. 17-33
  2. J. C.: Drama, symulacje, odgrywanie ról. „Gazeta Szkolna” 2004 nr 2 s. XI (Wkładka: Wyzwania Oświatowe nr 18)
  3. Orzeł Marzena: Czy łatwo być prawdziwym przyjacielem? Scenariusz lekcji języka polskiego na podstawie wiersza Mickiewicza. „Biblioteka w Szkole” 2002 nr 6 s. 14
  4. Respondek Bożena: Drama – to jedna z metod zdrowej edukacji. „Nowa Szkoła” 2003 nr 8 s. 56
  5. Zachwieja Magdalena, Bytner Jarosław: Odys z V klasy czyli drama na lekcji języka polskiego. „Polonistyka” 1995 nr 9 s. 610-611

 

 

 

Historia:

 

1.      Biesiadecka Elżbieta: Strategie aktywizujące ucznia w nauczaniu historii w szkolnictwie ponadgimnazjalnym. „Wiadomości Historyczne” 3003 nr 4 s. 220-223

2.      Trojański Piotr: Drama w nauczaniu historii. „Wiadomości historyczne” 1995 nr 5 s. 286-295

3.      Żak Grażyna: Konspekt lekcji historii w klasie II gimnazjum. „Wiadomości Historyczne” 2003 nr 4 s. 231-233

 

 

Matematyka:

 

1.      Ciesielska Agnieszka: Gra w gimnazjum. „Matematyka” 2003 nr 18 s. 4-5

2.      Dałek Krystyna: Karty dydaktyczne – podsumowanie eksperymentu. „Matematyka” 1993 nr 4 s. 224-229

3.      Gałązka Kinga: Praca w grupach na lekcjach matemetyki. „Matematyka” 1993 nr 6 s. 337-341

4.      Gryka Dorota: O grach dydaktycznych pomagających w uczeniu się przekształcania wyrażeń algebraicznych. „Matematyka” 1992 nr 5 s. 296-300

 

 

 

Chemia:

 

1.      Janczewska-Połap Anna: Podsumowanie wiadomości o pochodnych węglowodorów. „Chemia w Szkole” 2005 nr 1 s. 26-29

2.      Miaskowska Halina: Sole – gra dydaktyczna. „Chemia w Szkole” 2005 nr 2 s. 23-25

3.      Miazga Anna: Jak reagują metale z kwasami. Konspekt dwugodzinnej lekcji w liceum. „Chemia w Szkole” 2005 nr 1 s. 30-32

4.      Sowa Karina: Prawo okresowości. Scenariusz lekcji z chemii w liceum (zakres poszerzony). „Chemia w Szkole” 2005 nr 1 s. 33-36

5.      Sowa Karina: Utleniacze i reduktory. Stopień utleniania pierwiastka a właściwości utleniająco-redukujące jego związki. „Chemia w Szkole” 2005 nr 2 s. 25-27

6.      Włodarczyk Jadwiga: Nie wystarczy jeść, trzeba racjonalnie się odżywiać: konspekt lekcji chemii realizowanej w ramach ścieżki prozdrowotnej. „Chemia w Szkole” 2005 nr 3 s. 38-40

 

 

 

 

 

 

Ekologia:

1.      Barańska Adrianna: Energia ze źródeł odnawialnych i odpady jako wyzwania XIX wieku. Projekt edukacji ekologicznej dla szkoły ponadgimnazjalnej. „Aura” 2004 nr 2 s. 5-6 (Dodatek ekologiczny dla szkół nr 113)

2.      Drzazgowska Elżbieta: Na pomoc Ziemi czyli pomysł na odpady. „Aura 2004 nr 9 s. 6-7 (Dodatek ekologiczny dla szkół nr 110)

3.      Florek Anna, Wyrwas Joanna: Metoda projektu w realizacji zadań edukacji ekologicznej. „Aura” 2004 nr 8 s. 1-2 (Dodatek ekologiczny dla szkół nr 119)

4.      Jenorowska Małgorzata, Uznańska Ewa: Las jako dar natury. Propozycja projektu edukacyjnego. „Aura” 2004 nr 10 s. 3-6 (Dodatek ekologiczny dla szkół nr 121)

5.      Makara Stanisław: Park podworski – świadectwem historii. Projekt edukacji ekologicznej (środowiskowej) dla gimnazjum. „Aura” 2004 nr 1 s. 5-6 (Dodatek ekologiczny dla szkół nr 112)

6.      Motyka Dorota: Projekt przedsięwzięcia ekologicznego. „Aura” nr 6 s. 9 (Dodatek ekologiczny dla szkół nr 117)

7.      Motyka Dorota: Scenariusz zajęć w terenie i w szkole. „Aura” 2004 nr 4 s. 4-5 (Dodatek ekologiczny dla szkół nr 116)

8.      Nizgorska Justyna: Projekt „Ekokalendarz” „Aura” 2004 nr 6 s. 8 (Dodatek ekologiczny dla szkół nr 117)

9.      Pajor Wiesława: Podróżujemy od równika ku biegunom poznając bogactwo biosfery. Scenariusz lekcji z wykorzystaniem metody projektu. „Aura” 2004 nr 8 s. 3-4 (Dodatek ekologiczny dla szkół nr 119)

10.  Ranoszek Elżbieta: Czy jestem człowiekiem ekologicznym. Konspekt zajęć z ekologii dla III klasy gimnazjum. „Aura” 2004 nr 7 s. 6-7 (Dodatek ekologiczny dla szkół nr 118)

11.  Watemborska Anna: Projekt edukacyjny „moja miejscowość”. „Aura” 2004 nr 9 s. 10 (Dodatek ekologiczny dla szkół nr 120)

12.  Wysokińska Beata: Spacerkiem ścieżkami dydaktycznymi Polskiego Parku Narodowego. Konspekt lekcji dla uczniów klasy III gimnazjum. „Aura” 2004 nr 9 s. 8-9 (Dodatek ekologiczny dla szkół nr 120)

 

Opracowały:                mgr Zofia Klima

                                    mgr Magdalena Kosińska