CEREMONIAŁ SZKOLNY Z WYKORZYSTANIEM SZTANDARU

W PUBLICZNYM GIMNAZJUM IM. KRÓLA WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY

W NIEPOŁOMICACH

 

I     CEREMONIAŁ

 

            Ceremoniał szkolny Gimnazjum  im. Króla Władysława Jagiełły w Niepołomicach jest opisem uroczystości z udziałem sztandaru szkolnego. Należą do nich ślubowania, obchody świąt państwowych oraz uroczystości środowiskowe. Stanowi integralną część z tradycjami szkoły oraz przyjętym harmonogramem uroczystości szkolnych. Ceremoniał jest ważnym elementem szkolnego programu wychowawczego. Nawiązuje on bowiem do tradycji szkoły, a także wzbogaca treści służące kształtowaniu emocjonalnego stosunku uczniów do symboli narodowych oraz Ojczyzny. Kształtuje w uczniach postawy patriotyczne i uczy szacunku do tradycji narodu polskiego i jego symboli. 

            Sztandar na którym widnieje nazwa szkoły i jej imię, uczy godnej postawy i zobowiązuje do przejmowania zasad postępowania Patrona Szkoły – Króla Władysława Jagiełły:

-         człowieka prawego, uczciwego i pełnego wiary,

-         spieszącego z pomocą tym , którzy najbardziej tego oczekują

-         człowieka dążącego do poznawania prawdy,

-         pokonującego trudności w dążeniu do słusznego celu.

 

 


Popiersie Władysława Jagiełły na tle tablic

zawierających misję i wizję szkoły

 

 

II     SZTANDAR SZKOLNY

 

SZKOŁA POSIADA SZTANDAR SZKOŁY

WYGLĄD SZTANDARU ( LEWĄ I PRAWĄ STRONĘ ) PRZEDSTAWIAJĄ ZDJĘCIA:

 

 

Opis sztandaru: .  

               Sztandar o wymiarach 890 x 90  cm wykonany jest z jedwabnego  rypsu przytwierdzonego do drzewca. Sztandar obszyty jest srebrnymi frędzlami o długości 4 cm. Drzewce wykonane są z drewna w jasnym kolorze i głowicy w kształcie godła państwowego.

               Lewa strona sztandaru posiada szafirowe tło. U góry umieszczona została nazwa szkoły: Gimnazjum im. Króla Władysława Jagiełły w Niepołomicach. Centralne miejsce zajmują dwie tarcze. Na tarczy po lewej stronie - o żółtej barwie - umieszczone zostało  z wykorzystaniem szkolnych barw (szafirowa, żółta i zielona) oraz czarnej - logo naszego gimnazjum. Na tarczy po prawej -  o czerwonej barwie  -  widnieją  dwa umieszczone równolegle miecze, które swą wymową nawiązują do wygranej bitwy pod Grunwaldem.

Pod tarczami umieszczony został  rok przekazania szkole sztandaru przez rodziców – A.D. 2000 co miało miejsce podczas uroczystości na dziedzińcu niepołomickiego zamku.                 

              Prawa strona sztandaru posiada trójbarwne tło. Stanowią je trzy skośne pasy w kolejności żółty, zielony, szafirowy przechodzące z prawego górnego do lewego dolnego rogu. W centralnym miejscu umieszczone jest na czerwonej tarczy godło Polski – orzeł w koronie.

     Na drzewcu umieszczone są gwoździe z nazwiskami uczniów,  którzy otrzymali tytuł Gimnazjalisty Roku.

 

 

1. Dla społeczności szkolnej sztandar szkolny jest symbolem Polski – Narodu - Małej Ojczyzny, jaką jest szkoła i jej najbliższe środowisko.

 

2. Uroczystości z udziałem sztandaru wymagają  zachowania powagi i poszanowania w trakcie jego prezentacji.

 

3. Przechowywanie, transport i przygotowanie sztandaru do prezentacji wymagają właściwych postaw jego poszanowania.

 

4. Sztandar jest przechowywany na terenie szkoły w zamkniętej gablocie.

 

 

 

 

5. Insygnia pocztu sztandarowego przechowywane są w sekretariacie.

 

Rangę sztandaru podnosi ceremonia jego poświęcenia, którego byliśmy świadkami, dzięki czemu ma ona wymiar nie tylko świecki ale również religijny. Niezwykły honor i zaszczyt spotyka uczniów, którzy stanowią poczet sztandarowy.

 

6. Ponieważ uczestnictwo w poczcie sztandarowym to najbardziej honorowa funkcja w szkole, dlatego w jego składzie winni znaleźć się uczniowie o nienagannej postawie i godni takiego szacunku.

 

7. Skład osobowy pocztu sztandarowego tworzą:

Chorąży ( sztandarowy)  - uczeń

Asysta – dwie uczennice

 

8. Kandydatury składu pocztu sztandarowego oraz składu zastępczego są przedstawione na czerwcowej radzie pedagogicznej i przez nią zatwierdzone.

 

9. O wyborze uczniów do pocztu sztandarowego powiadamia się rodziców specjalnym listem okolicznościowym.

 

10. Kadencja pocztu sztandarowego trwa jeden rok (począwszy od przekazania w dniu uroczystego zakończenia roku szkolnego).

 

11. Po zakończeniu kadencji uczniom wręczane są pamiątkowe dyplomy, a ich nazwiska wpisuje się do kroniki szkolnej.

 

12. Decyzją rady pedagogicznej uczniowie mogą być odwołani ze składu pocztu sztandarowego. W takim przypadku dokonuje się wyboru uzupełniającego.

 

 

 

13. Chorąży i asysta powinni być ubrani odświętnie.

 

Uczeń - garnitur lub ciemne spodnie, biała koszula, czarne obuwie

 

Uczennice - biała bluzka i ciemne spódnice tej samej długości, czarne obuwie

 

14. Insygnia pocztu sztandarowego:

-         biało-czerwone szarfy przewieszone przez prawe ramię, zwrócone kolorem białym w stronę kołnierza, spięte na lewym biodrze,

-         białe rękawiczki.

 

15. Udział sztandaru w uroczystościach na terenie szkoły:

 

a)      uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego

 

b)      ślubowanie klas pierwszych

 

c)       obchody święta patrona szkoły

 

d)      uroczystości rocznicowe: Konstytucja 3 Maja i Święto Niepodległości

 

e)       uroczyste zakończenie roku szkolnego z pożegnaniem absolwentów szkoły

 

 

 

 

16. Chwyty sztandaru:

 

W trakcie przebiegu uroczystości z udziałem pocztu sztandarowego ustala się następujące postawy i chwyty:

 

Postawy

Opis chwytu

 

„zasadnicza”

 

Sztandar oparty na trzewiku drzewca przy prawej nodze na wysokości czubka buta. Drzewce przytrzymywane prawą ręką powyżej pasa, łokieć prawej ręki lekko przyciągnięty do ciała. Lewa ręka opuszczona wzdłuż ciała

 

„spocznij”

 

Sztandar trzymany przy prawej nodze jak w postawie „zasadniczej”. Chorąży i asysta w postawie „spocznij”.

 

„na ramię”

 

Chorąży kładzie drzewce prawą ręką (pomaga lewą) na prawe ramię i trzyma je pod kątem 45 stopni. Płat sztandaru musi być oddalony od barku przynajmniej na szerokość dłoni.

 

„prezentuj”

 

Z postawy „zasadniczej” chorąży podnosi prawą ręką sztandar do położenia pionowego przy prawym ramieniu (dłoń prawej ręki na wysokość barku), następnie lewą ręką chwyta drzewce sztandaru tuż pod prawą, po czym opuszcza prawą rękę obejmując nią dolną część drzewca.

Salutowanie w miejscu

 

Wykonuje się z postawy „prezentuj”; chorąży robi zwrot w prawo skos z równoczesnym wysunięciem lewej nogi w przód na odległość jednej stopy i pochyla sztandar w przód do 45 stopni. Po zakończeniu np. hymnu, przechodzi  do postawy „prezentuj” i „spocznij”.

 

Salutowanie w marszu

 

Z położenia „na ramię” w taki sam sposób jak przy salutowaniu w miejscu. Komendy „na prawo patrz” – pochyla sztandar; „baczność” – bierze sztandar na ramię.

 

 

 

17. Komendy dla pocztu flagowego podczas uroczystości szkolnych i rocznicowych:

 

A )   wejście pocztu flagowego

 

Lp.

 

Komendy i ich kolejność

 

Opis zachowania się uczestników po komendzie

 

Poczet sztandarowy

 

sztandar

1.

proszę o powstanie

 

Powstają przed wejściem pocztu flagowego

 

Przygotowanie do wejścia

 

Postawa „na ramię”

 

2.

„baczność”, sztandar wprowadzić

 

W postawie „zasadniczej”

 

- wprowadzenie,

- zajęcie ustalonego miejsca

 

- „na ramię w marszu”

- prezentuj

 

3.

„do hymnu”

 

W postawie „zasadniczej”

 

Postawa „zasadnicza”

 

- salutowanie w miejscu

 

4.

 

„po hymnie”

 

W postawie „spocznij”

 

„spocznij”

 

- „prezentuj”

 

- „spocznij”

 

5.

można usiąść

 

Uczestnicy siadają

 

„spocznij”

 

„spocznij”

 

 

 

B)      wyjście pocztu flagowego

 

Lp.

 

Komendy i ich kolejność

 

Opis zachowania się uczestników po komendzie

 

Poczet sztandarowy

 

sztandar

1.

proszę o powstanie

 

Powstają przed wyjściem pocztu flagowego

 

„spocznij”

 

„spocznij”

 

 

2.

„baczność”, sztandar wyprowadzić

 

W postawie „zasadniczej”

 

- postawa „zasadnicza”

- wyjście pocztu

- postawa „zasadnicza”

- „na ramię w marszu”

 

3.

„spocznij”

 

Uczestnicy siadają

 

 

 

 

 

18. Ceremoniał przekazania sztandaru.

 

Lp.

Komendy

Opis zachowania się uczestników po komendzie

 

Poczet sztandarowy

 

sztandar

1.

proszę wstać

 

uczestnicy wstają

 

postawa

 

"spocznij"

 

postawa

 

"spocznij"

 

2.

poczet sztandarowy oraz nowy skład pocztu ( lub wytypowani uczniowie

kl. II ) do przekazania sztandaru - wystąp

 

uczestnicy postawa "zasadnicza" nowy skład pocztu występuje i ustawia się z przodu sztandaru

 

postawa

"zasadnicza"

 

-postawa "zasadnicza"

 

- postawa "prezentuj"

 

 

3.

„Baczność” sztandar przekazać

uczestnicy postawa "zasadnicza"

- nowy poczet w kolejności uczennica, uczeń, uczennica wykonuje krok do przodu przyklękając na prawe kolano całuje rąbek sztandaru

 

- dotychczasowa asysta przekazuje insygnia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nowy poczet postawa zasadnicza

Ustępujący poczet w kolejności uczennica, uczeń, uczennica wykonuje krok do przodu przyklękając na prawe kolano całuje rąbek sztandaru

 

- salutowanie w miejscu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

postawa

 

"spocznij"

 

 

- chorąży podaje sztandar jednej z asysty,

 

- przekazuje szarfę potem rękawiczki nowemu chorążemu, następnie odbiera sztandar,  przekazuje go nowemu chorążemu  mówiąc:

„ Przekazujemy Wam sztandar szkoły – symbol naszego patriotyzmu i tradycji. Noście go z dumą i honorem”.

 

- salutowanie w

miejscu

 

 

 

 

 

 

 

 

- „prezentuj”

 

- „spocznij”

 

 

4.

"baczność" ustępujący poczet odmaszerować "spocznij"

 

uczestnicy w postawie "zasadniczej" mogą nagrodzić barwami ustępujący poczet, który przechodzi na wyznaczone miejsce

 

postawa "zasadnicza"

 

postawa "spocznij"

 

postawa "prezentuj"

 

postawa "spocznij"

 

5.

"baczność"- sztandar wyprowadzić

 

postawa "zasadnicza"

 

postawa "zasadnicza" wyprowadzenie sztandaru

 

postawa "zasadnicza"

 

postawa "zasadnicza"

 

postawa "na ramię w marszu"

 

6.

 spocznij

 

uczestnicy siadają

 

 

 

 

 

19. Ceremoniał ślubowania klas pierwszych

 

L.p.

 

Komendy

 

Opis sytuacyjny zachowania się uczestników

 

Poczet sztandarowy

 

Sztandar

 

1.

Proszę wstać

 

Uczestnicy wstają

 

 

 

2.

„ baczność”  sztandar wprowadzić

 

Uczestnicy w postawie zasadniczej

 

-wprowadzenie sztandaru,

 

- zatrzymanie na ustalonym miejscu

 

-postawa "na ramię w marszu"

-postawa zasadnicza

 

3.

"do ślubowania"

 

Uczestnicy w postawie "zasadniczej" ślubujący podnoszą prawą rękę do ślubowania

( palce na wysokości oczu )

 

Postawa "zasadnicza"

 

-postawa "prezentuj"

 

-postawa "salutowanie w miejscu"

 

4.

"po ślubowaniu"

 

Uczestnicy "spocznij" ślubujący opuszczają rękę

 

Postawa "spocznij"

 

-postawa "prezentuj"

 

-postawa "zasadnicza"

 

5.

"baczność"- sztandar  wyprowadzić

 

Uczestnicy postawa "zasadnicza"

 

- postawa  zasadnicza

 

wyprowadzenie sztandaru

 

- postawa "na ramię w marszu"

 

6.

spocznij

 

Uczestnicy siadają

 

 

 

 

 

 

 

 

20. Udział sztandaru w uroczystościach poza terenem szkoły.

 

      Sztandar szkoły może brać udział w uroczystościach rocznicowych organizowanych przez administrację samorządową i państwową oraz w uroczystościach religijnych: mszy świętej, uroczystościach pogrzebowych i innych.

 

                                                                                         OPRACOWANIE

 

                                                                     OPIEKUN POCZTU SZTANDAROWEGO

 

                                                                                        mgr inż. Alicja Luty